2011. augusztus 8., hétfő

Nyaralás 1: Türingia

A tanulságok:
  1. Kisgyerekkel érdemes kisvárosban, a központhoz közel megszállni.
  2. Nyugi, mindenhol van annyi látnivaló, ami elég a napi 2x2 óra városnézésre.
  3. Ér a szülőknek külön-külön elmenni múzeumba, amíg a gyerek alszik.
  4. Türingia igen dinamikusan fejlődik, az útépítések, útlezárások és elterelések számából ítélve. (Ezt Szászországra is jegyezzétek meg.)
  5. Ami az útvonaltervező szerint három órás út, az nekünk többnyire öt.
Odafelé hét lett belőle: elcsíptünk két nagy elterelést még Berlinben, meg egy zuhét, így szinte egész napig tartott az út. És a kilenc napból egy volt, amikor nem esett az eső.
Első bázisunk Gotha volt, ez egy szép régi, ám nem túl jelentékeny kisváros Erfurt közelében. Ágit és Józsit látogattuk meg, akik egy három hónapos ösztöndíj kedvéért autóba ültették másfél éves ikerlányaikat, és Szegedről elgurultak Gothába. Van még mit tanulnunk!

Miket végeztünk Türingiában?

Gothai városháza
Gotha belvárosának megtekintése, több részletben. Kisváros, nagyon szép régi házakkal, egy reneszánsz városházával, ami már a 17. században is városházaként szolgált. Láttuk a templomot, ahol maga Luther prédikált vala. Van egy klassz barokk kastély, aminek az eredeti belső terei megtekinthetők, emellett egy szép középkori gyűjtemény, Cranachokkal, valamint a kastély kincseivel. Nekem legjobban a 17. században népszerű, arannyal „megpatkolt”, felékített Nautilus-csigák tetszettek. A kastélyban máig működik egy korabeli színház, barokk színpadtechnikával, e műfajban a legrégebbi a világon. Még egy elefánt-témájú időszakos kiállítást is rendeztek, ami a 19. században a környéken dúló elefánt-őrületnek állít emléket. A kastély körül szép park, Orangerie, és egy illuminátus tanösvény található. A kastély belsejét a 3. pont jegyében Veronika elbliccelte.

Merkúr-szentély az illuminátus ösvényen

És egy kis panel, de az is csinosan
A három gyerekkel körbesétáltuk Erfurt kellemes belvárosát, felmentünk a gótikus dómba. A három lány folyamatosan váltogatta, ki melyik babakocsiban/ melyik felnőtt nyakában/ kezét fogva akar jönni.

Erfurt a magasból

Ilus, Veró, Dalmi. Itt épp egy utazási irodát rohamoztak meg.
Az egyik variáció

Erfurt mellett meglátogattuk az egaparkot, ez egy hatalmas kertészeti park, szerintem NDK-s feelinggel, mindenféle virággal, tanméhészettel, gyerekgazdasággal, pálmaházzal, hatalmas játszótérrel, és egy szoborparkkal, ahol virágokkal körülvéve eredeti szocreál szobrokat állítottak ki. Az NDK-ban nemesített rózsafajtákat is bemutatnak. Verónak legjobban az állatok tetszettek: teknősök és lepkék a pálmaházban, bárányok és lovak a gyerekfarmon.

Egapark
Olvasó nő

Állatok a növényparkban

Felmentünk a Wartburgba! Középkori vár a hegytetőn, Luther itt fordította le az Újszövetséget, de megfordult itt Liszt Ferenc és Árpádházi Szent Erzsébet is. Sajnos a 19. században totál felújították, és nehéz kibogarászni az autentikus részeket. Van benne egy szuper gyűjtemény, Cranach-képek, kincsek, eredeti lakószobák. Veronika maga mászott fel a 112 lépcsőn, ami a parkolóból a várba vezet.

Wartburg, a déli toronyból

Emellett grilleztünk Józsiéknál, a három gyerek jól eljátszott együtt. Verót egyszer megpróbáltuk a lányokkal egy szobában lefektetni, de azért a gyerekek rugalmasságának is vannak határai. Ezután maradtunk a panzióbeli szobánál. A szállás az a típus volt, ahol előző este nyilatkozni kell, teát VAGY kávét kérünk-e a reggelihez, és az apartmanunk szekrényében a házibácsi úszóverseny-okleveleit őrizték. Szerencsére földszinten volt a szoba, így amíg Veró a nappaliban aludt, mi a fürdőszoba ablakán keresztül közlekedtünk.

És ez még csak az első négy nap! Szászországi kalandjaink hamarosan.

1. Nyitva maradt a kérdés! Végül-is kávét vagy teát kértetek reggelire?