Megjöttek Pöttyös Nagyiék, zajlik az élet, kimozdulunk velük is és a gyerekfelügyeletet kihasználva kettesben. Majd mindenről beszámolok, de a tegnapi operaélményünk előre tolakszik.
Az Orlandót néztük meg a Komische Oper-ben. Händel operája, az operaház honlapján ez a kis fotó jelent meg róla. Erről nekem rögtön a tavalyi, budapesti Xerxes-előadás jutott eszembe, szintén Händel, Kovalik Balázs rendezésében. Ez nagyjából beigazolódott. Mindkét darab bonyolult szerelmi sokszögben zajlik, mindkét rendezés modernizáló, sőt vicces, és a kasztrált énekesek problémáját a nemek queer kavalkádjává oldotta fel. Az Orlandóban a férfi szerepeket is nőkre osztották, akik hol férfi, hol női jelmezben daloltak, az egyetlen néma női szerepet viszont férfi kapta… Kovalik rendezése szellemesebb volt, ő ontotta magából az ötleteket, Xerxes hol Cabrióban, hol ágyún, hol tengeralattjárón bukkant fel, az Orlandónál egy Volkswagen-mikrobusz és néhány kempingszék társaságában zajlott az egész darab.
És akkor a fentieket még néhány környülállás árnyalta. Félház volt, ami nekünk kapóra jött, mert a 22 eurós jegyünkkel előrecsúsztunk egy 44 eurós helyre, de az énekeseket sajnáltam. Az első felvonás előtt a direktor kijött, és szabadkozott, hogy a Dorindát játszó énekesnő beteg, helyette Rebeca Olvera ugrik be, aki mexikói, Zürichből érkezett, és olaszul fog énekelni. (Lányok Zürichben, ismeritek?) Mivel ő nagyon tehetséges volt, ezzel jó vásárt csináltunk. A többiek valóban németül énekeltek, de minden szék háttámláján egy kis kijelzőn ki-ki angolul vagy németül olvashatta a feliratokat.
A második felvonás előtt megint exkuzálta magát a direktor, hogy a zenekar sztrájkol, elnézést, betoltak egy zongorát és azon fogják kísérni a hátralevőket. Mivel nekem addig a zenekar teljesítménye tetszett legjobban, elkeseredtem, és utólag sokalltam, hogy nem 10 eurós jegyet vettem. Becsülettel letudták a darabot így is, de egy pőre zongora nem összemérhető a klassz, barokk hangszerekből álló zenekari kísérettel. A végén egy pohár potyapezsgővel próbálták kiengesztelni a közönséget, meg megígérték, hogy a következő jegyből kapunk 50% kedvezményt… Döbbenet, hogy ez velünk történik, akik egy év után keveredtünk el operába. Lehet, hogy a többiek tudták, azért jöttek ilyen kevesen?
Mindezek miatt nem is áll össze egységes élménnyé az Orlando, valahogy így osztályoznám a darabot:
A zenekar produkciója: 5
Munkamorálja: 1
Énekesek: 3
Rendezés: 2
Kedves olvasók, veletek már előfordult, hogy sztrájkolt a zenekar???
Sajnos a települések,így a főváros is egyre kevesebbet kap az adófizetők pénzéből kultúrára. Rettenetes kurtítások történnek az utóbbi időben a színházak frontján. Attól tartok, ez nem marad egyedi eset, hiszen a gazdasági válságnak nincs még vége. Lehet, hogy legközelebb a széket is a nézőknek kell vinni.
VálaszTörlésMindig a kultúrától veszik el először a pénzt...
VálaszTörlésMég nem hallottam, hogy a zenekart sztrájkolt volna. Bátyám Izraelben zenész (volt), de még tőle sem hallottam ilyesmit.
Igen, ez definitív egy új dimenzió.
VálaszTörlésSajnos.